My Blog List

Sunday, November 29, 2009

MUHASABAH DIRI KAU, AKU DAN DIA.

Assalamualaikum wbt. Salam 1 Malaysia. Aku sering di ingatkan supaya muhasabah diri. Buat renungan. Biasanya aku timbang neraca diri. Buruk baiknya tindakan aku selama ini, pasti terjawap. Silapkah bacaanku, rukun solatku. Sakitkah saudara dengan tindakan ku. Bisakah tutur kataku kata. Jawapannya :
Ya !, sebut perbuatan dan tindakan ku. Memang sakit.
Ya !, sebut pasal kata kata ayatku. Memang biso, biso bonar.
Kenapa..... Mengapa.
Dah ku perkatakan , aku jijik mendengar perkara mungkar. Aku mual bila terserempak dengan perkara mungkar dan terbelahak bila terhidu. Perkara yang sebigini aku dah tahan, apatah lagi ianya cuba disogok, dijolok ketekak ku...........dan cuba digelumangkan dengan fakta lemah yang ajenda nya amat tersendiri.

Kalau perkara ini diselesaikan dengan secara berhemah, tidak menyinggung dengan dan tidak memperlekehkan guru senior. Maka kekusutan takkan terjadi. Sedarkah bahawa sekadar satu wasiat dari langit konon nya dapat dijadikan satu bukti kukuh 'hard evidence' untuk Gayong Malaysia beralih tuan. Cerita nya macam filem Tamil ..........dengan satu cop jari yang terpaksa, tidak ikhlas dan tidak sesuci hati dia berbuat demikian maka semua harta benda, Rupees berjuta kror, berpindah tangan. Tuan rumah serta isi keluarganya boleh dihalau. Agaknya idea tu dapat dari filem Tamil kot.

Imbas kembali kata kata Menteri Belia & Sukan yang dulu YB. Dato' Azlina : ,'bahawa persatuan sukan bukan harta persendirian'. Itulah sebabnya ianya perlu EGM dan AGM. Demokrasi melalui perwakilan. Mana demokrasi ada pakai main tunjuk aje. Mana demokrasi ada jalan pintas, main tunjuk tunjuk dan surat pelbagai. Kalau DEMOKASI tu adalah........ hak. Kalau nak mudah, maka jadi mudah jua jadinya. Nak saman menyaman, nak failkan affidavit yang baru. Kami AJK PSSGM yang baru tak kisah, walaupun kalangan kami ada hantu raya. Walaupun dia ada kawang dalam Pejabat Pesuruhjaya Sukan. Dia boleh beri 'pressure' dalam membuat keputusan.

Patutlah dapat sandang ekspres dan bengkong hitam, tak payah diuji. Ini berigerah nama nya. Tidak pernah dalam sejarah lama atau baru PSSGM, Bengkong Hitam dan Kuning belajar Seni Parang dari jurulatih Bengkong Merah 3. Jangan salahkan penerima.
Tolong namakan tajuk filem Tamil ini.......................... .

No comments: